2011. február 15., kedd

CoolTuria

Valencia utolsó harminc éve egy hatalmas városmegújításról szól, ami alapjaiban változtatta meg a várost. A projekt a kissé álmos spanyol nagyvárost a világ kulturális és idegenforgalmi térképére helyezte, amivel Valencia Barcelonát megelőzve, a granadai Alhambra után Spanyolország második legnépszerűbb célpontjává vált. A városmegújítás vezérgondolata, a Turia folyó elterelése, a folyó régi medrében egy új park, és a hozzá kapcsolódó kulturális épületek létesítése.
A Turia partja az elterelés előtt
Valencia Madridhoz és Bilbaohoz hasonlóan, egy nagyon szeszélyes vízjárású folyó, a Turia partjára épült. A spanyol folyók az év nagy részében nagyon alacsony vízhozamúak, de az őszi esőzések alkalmával az átlagos vízhozam sokszorosát képesek produkálni, így rendkívül nagy, az év nagy részében kiszáradt árterekkel rendelkeznek. Valencia környéke kivételesen termékeny alföld Spanyolországban, így az öntözés miatt a Turia nyaranta gyakran teljesen kiszárad. Az év nagy részében a  kiszáradt mederében gyomok, kosz és por fertőzte Valenciát, az őszi nagy esők alkalmával pedig gyakran árvizek okoztak komoly károkat.  
Városi autópálya a Turia medrében
A folyó elterelését az 1957 október 17.-ei pusztító árvíz után határozták el. A tervek szerint a folyónak új széles medret alakítottak ki a várostól délre, míg a régi mederben egy széles városi autópályát terveztek, ami a kikötőt kötötte volna össze a madridi sztrádával. Hosszas viták után a város letett a városi autópálya kialakításáról, és a pálya helyett egy új park, a Turia park létesítését határozták el. 
A Turia régi és új medre
Turia folyó 1980-ban, és a Turia park 2002-ben
A Turia parkot 1986-ban nyitották meg. A park tulajdonképpen olyan, mint egy széles főút, középen zöldsávval. A zöldsáv szélessége 150 m körül van, a keresztező utakat a Turia régi hídjai jelentik, így a gépjármű forgalom szintben sehol nem keresztezi a parkot. Az egykori rakpartokon mindkét oldalt két-három sávos főutak futnak.



A Turia park rövidesen a város fő útvonalává vált. A parton az elterelés előtt is álltak kulturális létesítmények, úgy mint Valancia Szépművészeti Múzeuma, több kisebb múzeum, és a Botanikus kert. A Turia park átadása után a város új kulturális létesítményeket telepített a parkba, és az egykori rakpartokra. A Turia meder északi és a belvárosi részén épült fel a fenntarthatóság jegyében kialakított Bioparc nevű új állatkert, az IVAM, a Valenciai Modern Művészeti Alapítvány, a Városi Természettudományi Múzeum, valamint a Palau de la Musica, Valencia hangversenyterme. Az egykori mederben kerteket, vízmedencéket, szökőkutakat, sportpályákat, és sétányokat építettek, körbe a belváros mentén.
Fontosabb létesítmények a Turia park mentén
Turia park
A Turia park alsó szakasza a Művészetek, és a Tudományok Városa. Ez a kissé nagyzoló elnevezés egy Santiago Calatrava tervezte épületcsoport jelent, ami a 2000-es évektől épült fel a Turia medrében a belváros határán, a kikötő felé vezető úton. Az új városrészt a valenciai operaház, a Palau de les Arts Reina Sofía  nyitja. Az operaház mögött található a Hemisfèric nevű imax mozi és planetárium, a Museu de les Ciènces Príncipe Felipe nevű interaktív természettudományi múzeum, az Umbracle fedett sétánya, az Àgora multifunkcionális központ, és az Oceanogràfico, ami európa legnagyobb tengeri parkja, ahol kilenc tematikus víz alatti teremben több mint félezer tengeri fajt mutatnak be. A városrész utolsó épületei, a három Calatrava felhőkarcoló felépítése a gazdasági válság miatt bizonytalanná vált.  
A Művészetek és Tudományok városa
A Turia park harmadik szakasza, az egykori torkolat és környéke. A projekt nagy része még csak terv szinten létezik, 2010-ig a Valancia Circuito, a város Forma 1-es versenypályája, valamint a kikötő rekonstrukciója, David Chipperfield America's Cup Permanent Pavilionjával készült el.
A Turia  parkot összehasonlítva a korábban közölt Sonder Boulevard-ral, és a Bogotai sétányokkal kijelenthetjük, hogy mindhárom közterületi fejlesztés városmegújító hatással bírt.  A Sonder boulevard hatása inkább lokális volt Koppenhágában, a Bogotai sétányok elsősorban a város nagyobb és szegényebb részére voltak jelentős társadalmi hatással is, míg a Turia park teljesen átalakította Valenciát, új jövőképet állítva a város elé. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése